دانلود فایل صوتی دکتر صاحبی

دکتر صاحبی

شادی

آری، آری، زندگی زیباست
زندگی آتشگهی دیرینه پابرجاست
گر بیفروزیش
رقص شعله اش در هر کران پیداست
ورنه، خاموش است و خاموشی گناه ماست
زندگی را شعله باید برفروزنده
شعله ها را هیمه سوزنده
جنگلی هستی تو، ای انسان!
جنگل، ای روییده آزاده
آفتاب و باد و باران بر سرت افشان
جان تو خدمتگر آتش…
سربلند و سبزباش، ای جنگل انسان
زندگانی شعله می خواهد
«سیاوش کسرایی»

شادکامی باعث افزایش بهره وری و ایجاد انسجام و ارتباط اجتماعی بهتری می شود. فرد مولدتر است، تولید کننده و سطح سازگاری بیشتری با جهان دارد و اجتماع شاداب تر، جامعه ی مولدتری خواهیم داشت.

1. اولین ویژگی برای میزان شادابی ژنتیک است. دومین ویژگی صفات شخصیتی است و سومین ویژگی اینکه چقدر عوامل بیرونی را می توانیم کنترل کنیم.

به کارگیری برخی خصلت ها و فضیلت های انسانی مثل بخشش و یاری رسانی بدون چشم داشت یا قدردانی از افرادی که اندکی روی ما تاثیر گذاشته است باعث “شادی” می شود.
۲. عوامل انگیزشی و نگرشی؛ جور دیگری به جهان نگاه کنیم. تحقیقات نشان داده است که داشتن سه عامل “زیبایی، ثروت و شهرتِ مثبت” تنها ۷٪ سعادت،شادی و خوشبختی را در ما تامین می کند! تغییر این نگرش باعث افزایش شادی افراد می شود.
عملکردِ ناشی از این سه عامل تنها مدتی باعث شادی می شود و بعد از گذر زمان همه چیز عادی می شود. ما باید مقایسه اجتماعی را ترک کنیم.
اگر ما یاد بگیریم که “مقایسه” را کنار بگذاریم بدون اینکه شرایط مان تغییری کرده باشد. رتبه ی شادمانی خودمان را بالاتر برده ایم.

زندگی شادمانی؛

۱. زمانی در موقعیت شادی هستم که بتوانم عاطفه و احساس مثبت را در طول روز تجربه کنم.

۲. رضایت مندی از زندگی، از موقعیت شغلی ام، از روابط زناشویی ام.

۳. هیجانات و عواطف منفی و ناراحتی کمتری را تجربه کنم.

باید نسبت منفی به مثبت ۷ به ۱ باشد.

اگر احساس خوشبختی و بدبختی را یک دایره فرض کنیم، ۵۰٪ آن توسط ژنتیک پُر می شود. ۱۰٪ شرایط و عواملی است که تاکنون بر ما گذشته و ۴۰٪ از این دایره ی احساس نیک و بد، در اختیار و انتخاب ماست یعنی؛ فعالیت های مرتبط با “شادکامی” که می توانیم انجام دهیم تا احساس خوشبختی بیشتری داشته باشیم.
سعادت چیزی نیست که به ما داده شود باید آنرا ساخت.
“چه کار می کنیم؟” واقعا می توانیم شادی بسازیم؟
صرف نظر از ژن، محیط و شرایطی که بر من گذشته است، من چه انتخابی برای شادی ام انجام می دهم؟

1. در هر روز یکبار به جای معایب، مواهبی که دارید را مرور کنید.

۲. نامه ای برای آدمهایی که در زندگی من اثر مثبت داشته اند یا باعث پیشرفت ام شده اند، بنویسم و اثر کسانی که کار بدی در قبال من می کنند را پاک کنم!

۳. ساختن و عادت کردن به یک مراسم لذت بخشِ تکرار شونده و تعهد به ادامه دادن به آن باعث افزایش شادمانی می شود. پیاده روی، دیدن فیلم، رفتن به هیات…

برای دانلود فایل های صوتی دکتر صاحبی در مورد شادکامی بر روی لینک زیر کلیک کنید

فایل شماره 1

فایل شماره 2

فایل شماره 3

برای شرکت در کارگاه ها و اشنایی بیشتر با این استاد فرزانه اینجا کلیک کنید

3 دیدگاه

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *